1. Sistemul e-Factura
Obligativitate extinsă: Utilizarea sistemului RO e-Factura devine obligatorie atât în relațiile B2B (business-to-business), cât și în cele B2C (business-to-consumer). Astfel, toate facturile emise către persoane fizice sau juridice pentru operațiuni cu locul livrării sau prestării în România vor trebui transmise prin acest sistem.
Identificarea beneficiarilor persoane fizice: Introducerea codului numeric personal (CNP) pe facturi devine opțională. Dacă beneficiarul persoană fizică nu furnizează un cod de identificare fiscală, factura va include un cod format din 13 cifre de zero în locul acestuia.
Facturi simplificate: Facturile simplificate, altele decât bonurile fiscale, vor trebui transmise prin sistemul RO e-Factura, eliminându-se excepțiile anterioare.
Coduri CPV pentru achiziții publice: Facturile emise în baza contractelor de achiziții publice vor trebui să includă codurile CPV (Common Procurement Vocabulary) corespunzătoare din nomenclatorul achizițiilor publice.
2. Sistemul e-TVA
Amânarea obligațiilor de raportare: Obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de ANAF prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” se amână până la 1 iulie 2025. De asemenea, sancțiunile pentru neîndeplinirea acestei obligații sunt amânate până la aceeași dată.
3. Sistemul e-Transport
Amânarea implementării pentru operatorii autorizați: Intrarea în vigoare a sistemului național e-Transport pentru operatorii economici autorizați este amânată până la 31 martie 2025.
4. Legea contabilității
Depunerea situațiilor financiare: Situațiile financiare anuale vor trebui depuse până la data de 31 mai, respectiv 30 aprilie, în funcție de categoria entității raportoare, a exercițiului financiar următor celui de raportare. În cazul în care aceste date sunt zile nelucrătoare, termenul se prelungește până la prima zi lucrătoare următoare.
Transmiterea electronică: Începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale și raportările contabile se vor depune exclusiv în format electronic, conform specificațiilor publicate pe portalul ANAF.
Balanța de verificare lunară: Se introduce obligația întocmirii lunare a balanței de verificare, pentru a asigura o imagine clară asupra situației financiare în timp real, utilă atât pentru conducere, cât și pentru eventualele controale.
5. Impozitul pe profit și venit
Exceptări de la impozitul minim pe cifra de afaceri: Contribuabilii care datorează impozite specifice pe cifra de afaceri, precum instituțiile de credit sau persoanele juridice din domeniul petrolier, sunt exceptați de la impozitul minim pe cifra de afaceri.
Stimularea comasării terenurilor agricole: Pentru dezvoltarea agriculturii autohtone, s-a stabilit un venit neimpozabil pentru stimularea comasării terenurilor, în condițiile în care nu se plătește sultă și activitățile desfășurate sunt destinate agriculturii, fără obținerea unui câștig din comasare.
6. Venituri din pensii obținute din străinătate
Impozitare cu 10%: Veniturile din pensii obținute din străinătate vor fi impozitate cu 10%, după deducerea unei sume neimpozabile lunare de 3.000 lei.
7. Venituri din cedarea folosinței bunurilor (chirii)
Obligații de declarare și plată: În situația în care venitul din chirii este plătit exclusiv în natură sau în avans pentru perioade ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, proprietarul are obligația de a declara și plăti impozitul pe venit prin depunerea Declarației Unice până la data de 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului.