Coffee Time . Made in Turkey

Coffee Time . Made in Turkey

Coffee Time . Made in Turkey

După ploaie, iese soarele. După noapte, vine ziua. După primăvară, de cele mai multe ori vine vara.

Ei, da! Sunt lucruri firești, peste care mai mereu trecem ușor cu vederea. E firesc, e natural. Nimic senzațional. Și totuși …

Astăzi, bem o cafea în Turcia, o țară întinsă pe două continente, cu 97% pe continentul asiatic și doar 3% în Europa. O țară cu opt vecini și o istorie bogată, mai ales prin comerț. Mai știi vremurile alea, de prin anii 90, în care „importurile” din Turcia erau la mare modă? Casetofoane, tricouri, jeanși și multe alte chestii făceau din noul nostru comerț capitalist o sursă de business. Ce vremuri! Management, marketing, HR, fiscalitate? Wow! Nicio treabă. Totul era pe apucate. Multe, foarte multe SRL-uri de tip import-export explodau atunci de bunăstare.

Serios acum! Așa au fost vremurile. Doar că, acest nou capitalism și mecanismele unei economii de piața au schimbat regulile jocului. Atunci, în termeni populari se spunea „bișniță”. Acum este business! Foarte puține dintre SRL-urile de atunci au rezistat până astăzi. De ce? Pentru că acest business este extrem de diferit față de treaba cu bișnița.

Și uite așa am ajuns în anul de grație 2021, după o criză economică serioasă din 2008 și o pandemie din 2020.

Am învățat ceva din toate aceste lecții? Eu zic că da.

În primul rând am învățat ca acest capitalism nu este despre „patroni”, cum se spunea pe vremuri. Acei patroni, sunt acum antreprenori sau manageri. Clar este o mare diferență de mentalitate, în primul rând. Am trecut de la „săru’ mâna, șefu’!” la competitivitate și obiective. Apoi, discutăm despre atitudine. Astăzi avem o presiune infinit mai mare a angajaților asupra angajatorilor. Și asta nu este rău, atâta timp cât vorbim despre eficiență, încredere și performanță.

Management? Da, la început părea doar un moft, apoi o chestie interesantă, pentru ca astăzi să devină aproape o religie. Doar acest management a făcut ca puține dintre SRL-urile anilor 90 să trăiască și astăzi.

Schimbarea! Pfff! Această schimbare ce dă fiori multor antreprenori. Cei mai mulți spun instinctiv nu, la orice schimbare. Treaba aia cu …“ ca pe vremea mea”. O prostie! Vremea aia nu mai există. Schimbarea pentru mâine este acum. Punct. Din fericire, cam între 5% și 8% dintre antreprenori sunt deschiși imediat la orice schimbare. Sunt cei care susțin dezvoltarea. Apoi, după ceva timp de gândire, urmează marea masă de antreprenori. La final, dacă mai rezistă, vin și conservatorii. Mai știe cineva ceva despre celebrele telefoane mobile Nokia, foste no.1, cel puțin în România? Nu prea cred! De ce? …

Morala acestui episod „la o cafea turcească” este despre modul în care înțelegi să administrezi schimbarea în afacerea ta. Istoria este bună pentru cunoaștere, prezentul este pentru înțelegere și viitorul pentru recunoaștere. Vorbim despre business, investiții, profit și viitor. Atât!

Și că tot am ajuns la … recunoaștere.

Te invităm alături de noi în proiectului umanitar al Asociației Geseidl pentru Sport și Sănătate prin care, cu ajutorul donațiilor, putem achiziționa o nouă stație de oxigen Spitalul CF din Ploiești.

 Și tu poți face o donație! Împreună putem ajuta. Transformă-ți dorința într-o acțiune și o realitate.

Acest prim exercițiu de educație urbană îți va fi util și pe viitor, în afaceri.

Pentru detalii, sună la 0720-470-030 - Popa Constantin, Manager Proiect sau vezi pagina https://bit.ly/39ulZK7

Suntem echipa Geseidl și împreună cu tine căutăm soluții inteligente pentru dezvoltarea afacerilor în România. Nu este greu, nu este imposibil. Trebuie doar să concentrăm pe acțiuni cu adevărat importante.