Simplitate și relevanță, la rece. Made in Sweden.
Comparativ cu alte popoare, suedezii sunt caracterizați drept persoane timide. Nu neapărat pentru că au teama de a se exprima sau au nesiguranță în prezența altora, ci timiditatea, pasivitatea verbală și emoțională se explică prin dorința de a evita conflictele apărute ca rezultat a unor teme ce pot provoca discuții în contradictoriu.
Stockholm, IKEA, Volvo, H&M și Zlatan Ibrahimovic. Suficient?
Într-un studiu realizat de European Values System Study se arăta că 37 % din suedezi așteaptă cu bucurie începutul unei noi săptămâni de lucru, restul europenilor s-au arătat mai puțin entuziaști (în medie 26 %). Tot în Norvegia s-a înregistrat și cel mai ridicat indice procentual de persoane care nu s-au simțit niciodată exploatate la locul de muncă. Interesant este care ar fi rata acestui indice în România. Serios?
Dar să revenim la Suedia noastră, îndrăgostită de statistici, cifre și date, țara în care oamenii nu-și beau cafea pe stradă pentru că este destul de frig în cea mai mare parte a anului și unde aceiași oameni, din același motiv, nu prea-și dau rendez-vous prin parcuri .
Caracteristica mentalului colectiv a făcut ca „modelul suedez” de existență să facă din Suedia – țara reformelor permanente.
Cum transpunem toate aceste date în zona antreprenorială? Simplu! Așa cum am spus și în titlul acestui episod. Simplitate și relevanță, la rece.
Hai să vorbim astăzi despre poziționarea afacerii tale, din perspectiva modelului suedez și a brandurilor consacrate din această țară. IKEA a înțeles că mobila clasică merită o nouă abordare mai pragmatică, bazată pe economie de spațiu și funcționalitate. De ce ar fi nevoie de atâtea “briz-briz-uri” care să ocupe inutil o grămadă de loc în casă sau la birou? De ce să cari mobila cu TIR-ul sau să ai nevoie de o echipă de specialiști la montaj? De ce o armată de angajați în magazin, când îți poți alege tu marfa de la raft? Răspunsurile la toate acest întrebări definesc brandul IKEA. Pur și simplu.
Un alt exemplu relevant, la rece este Volvo. Cea mai sigură mașina de familie. Punct. Cei care au nevoie de așa ceva și se identifică cu această valoare sunt clienții Volvo.
Din păcate, mulți antreprenori din România vor să pună, ca în sacul lui Moș Crăciun, toate avantajele posibile și imposibile în comunicarea brandului lor. Și de aici începe drama. Tot ce se poate, după modelul balcanic, să fie acolo pentru toată lumea. Surpriză! După cum bine știi, încercând să mulțumești pe toată lumea, vei sfârși inevitabil prin a nemulțumi pe toată lumea. De ce? Pentru că oamenii nu vor înțelege de ce produsul sau serviciul tău este pentru ei. What is for me? Simplu.
Morala acestui episod suedez este că , pentru succesul afacerii tale trebuie, dar chiar trebuie, să alegi acel avantaj care să te facă unic și vizibil pe piață, pentru un segment bine definit de clienți (target). Să ieși din anonimatul unui “alt producător” de X cu cel mai și cea mai. Știu că nu este ușor să faci asta, dar sigur de aici începe succesul tău.
Suntem echipa Geseidl și împreună cu tine căutăm soluții inteligente pentru dezvoltarea afacerilor în România. Nu este greu, nu este imposibil. Trebuie doar să concentrăm pe acțiuni cu adevărat importante.