Două cuvinte magice

Două cuvinte magice

Două cuvinte magice

Cyber Yellow 14-0760.

Îți mulțumesc!

 

Până acum, am dezbătut tot felul de chestii tehnice morale sau motivaționale despre antreprenoriat, dar am uitat să spunem ceva despre cele două cuvinte magice … „îți mulțumesc!”

Da, poate părea surprinzător dar așa este. Unii ar spune că este o regulă de bună creștere, iar alții doar o tehnică de maniere în afaceri. Over all, totul este o chestiune de etică.

Indiferent de unde privești lucrurile, aceste două cuvinte înseamnă respect. Respectul fată de angajații tăi care își dau silința zi de zi pentru a realiza obiectivele de business, respectul față de clienții tăi care te onorează cu plata facturilor și respectul față de toți cei care relaționează cu tine.

Pe vremuri se spunea ceva de genul „jos pălăria”, ca simbol al moralității. No, în aste’  vremuri moderne, legate mai mult de tehnologia 5G ai putea spune “jos internetul”? Aiurea!

Din ce în ce mai des uităm să facem un simplu up-date la valorile tradiționale. Suntem mai captivați de noile versiuni software și mai puțin de lucrurile simple, dar cu adevărat relevante.

Cum aceste două cuvinte îți pot schimba afacerea? Simplu. Stupid de simplu.

În primul rând, oamenii de lângă tine, angajații tăi,  vor aprecia empatia față de efortul lor. Da, cei mai mulți dintre ei au nevoie de această formă de recunoaștere, dincolo de “fluturașul salarial” sau de primele pe care tu le oferi cu maximă generozitate. În cultura oamenilor există o expresie de genul “lasă, ca nu-mi face firma statuie”. Nimic mai adevărat, dacă privești asta în mod artistic. Nici angajații nu cred că vor realmente o statuie. Este doar o expresie ce aclamă nevoia acestui “îți mulțumesc!”.

Să schimbăm registrul. Trecem acum în zona afacerilor. Știi cât de mult te costă să aduci un nou client în afacerea ta. Câtă muncă de convingere și câte argumente comerciale. Apoi, ai semnat contractul și ești pe val. Totul pare ok. Până în ziua în care primești o notificare de reziliere, conform art. x din contract. Panică!

Poți spune că așa sunt afacerile. Nu este chiar așa. Marile cursuri științifice vorbesc impersonal despre modele excepționale de CRM (customer relationship management), despre retenția clienților sau CLV (customer lifetime value). Termeni absolut reci, departe de subiectul discuției noastre de astăzi.

Cum poți să discuți despre oameni doar prin aplicații sau softuri, fără sentimente. Hello! Chiar și cele mai mari afaceri sunt conduse de oameni care au sentimente. Sunt miliardari care plâng sau mici antreprenori care se bucură de rezultate, ca niște copii.

Sigur ai auzit de modelul de afaceri B2B. E ca si cum un buldozer ar vorbi cu o macara. No way! Afacerile sunt cu oameni, despre oameni și pentru oameni, indiferent daca este B2B, B2C, H2H sau ce acronime se vor mai inventa în viitorul apropiat.

Acest simplu “îți mulțumesc!” face diferența dintre „a fi sau a nu fi”. Știu! Pare destul de aspră exprimarea, dar eu sunt adeptul înțelepciunii populare românești, tradusă cu up-date pentru vremurile noastre, fără însă a schimba radical sensul inițial.

Nu este cazul să ne întoarcem la Badea Cârțan sau să spunem obsesiv „pe vremea mea …”.

Sigur sunt alte vremuri, alte oportunități, dar fundamentele afacerilor au legătură directă cu moralitatea și credința. Este suficient să privim viitorul prin experiența relevantă a trecutului pentru a înțelege faptul că în fiecare zi avem uriașa oportunitate de a spune cele două cuvinte magice. Nu este greu, nu doare și nu afectează profitul. Parol!

Care este esența acestei povești?

A fi antreprenor nu înseamnă că ești deasupra oamenilor, transpus într-o realitate paralelă, bazată doar pe soft-uri sau KPI-uri. A fi un bun antreprenor, înseamnă a fi un om exigent, dar cu principii morale față de oamenii de lângă tine.  A fi antreprenor nu te scutește de a spune „îți mulțumesc!”

Chiar dacă uneori îți vine să dai cu pălăria de pământ, împovărat de grijile cotidiene, trebuie să ai mereu rațiunea de a susține încrederea celor ce te ajută mergi mai departe.

Până la ediția de săptămâna viitoare, îți doresc să te bucuri de impactul celor două cuvinte magice.

Îți mulțumesc!

Suntem Geseidl Consulting Group, o afacere de familie care înțelege și respectă valorile parteneriatului, indiferent de provocări. Serviciile noastre reprezintă o valoare a succesului de peste 15 ani, alături de cei mai buni clienți.