Dosarul cu scuze! Made in Canada
Dacă tot am scăpat de „bucuria” unui Black Friday destul de așteptat dar și controversat, acum zburăm un pic mai sus, mai spre Canada.
So! Începem direct cu o treabă pe cât de amuzantă, pe atât de serioasă. Din 2009, în unele state din Canada, există o lege a scuzelor (The Apology Act). Scuze! Legea spune că a-ți cere scuze este doar o formă pentru a exprima simpatia sau regretul și nu o admitere a vinovăției. Bun!
Cum putem duce această temă în antreprenoriat? Ușor! De câte ori ai auzit cuvântul „scuze”? De sute sau de mii de ori? Eu cred că da. Apoi vine întrebarea secundară. Cum ai reacționat la aceste scuze vinovate sau nevinovate? Mare dilemă! Se poate, doar pentru că se poate.
Nu este o temă filozofică, este doar o proiecție a ceea ce permitem să se întâmple. Vorbeam în episoadele trecute despre cât este de greu să găsești oameni buni pentru afacerea ta sau despre cum construiești un sistem motivațional, pentru a păstra oamenii buni. Perfect! Dar ce faci cu scuzele? Da, un măr stricat poate strica întreaga lada de mere, nimic nou. Așa este! Scuze, scuze, scuze. Scuze pentru lipsa de implicare sau pentru nerealizarea unui obiectiv sau pentru banala întârziere. Mereu scuze. Cine este cel vinovat? Evident, cel care permite să se întâmple asta. Și aici ajungem la celebra Fișă a Postului . Pentru mulți, poate pentru foarte mulți antreprenori această fișă este ceva old school, ceva demodat fără nicio relevanță în perioada actuală, tot mai digitalizată. Poate că așa este, doar dacă privești din perspectiva unei obligații legale. Dar …
Dar dacă această fișă bine gândită înseamnă o mai clară precizare a responsabilităților, a asumării unor acțiuni și rezultate. Dacă trecem peste treaba aia urâtă cu birocrația și construim o fișă adaptă acestor vremuri, o fișă relevantă atât pentru angajat cât și pentru antreprenor? Poate acest cuvânt „fișă” ne sperie și o facem în dorul lelii, doar așa, să fie la dosarul de personal (un alt cuvânt de speriat). Apoi, toata această superficialitate va genera scuze peste scuze. Dosare întregi de scuze!
Am spus și repet! Dragă antreprenorule, dacă vrei rezultate și performanță, tu ești primul om pentru acest capitol. Daca tu ești superficial în multe privințe, ce așteptări ai ca angajații tăi să atingă excelența? Serios! A fi antreprenor nu înseamnă a trata cu indiferență lucrurile aparent mărunte. Fix acolo este diferența dintre amatori și profesioniști. Scuze!
Morala acestui episod este despre tine. Exact! Este despre modul prin care tu construiești o afacere bazată pe eficiență și nu pe scuze repetate sau pe toleranță. Un lucru este simplu! Cu cât sunt mai puține scuze, cu atât afacerea se dezvoltă mai sănătos. Gândește-te la asta!
Suntem echipa Geseidl și împreună cu tine căutăm soluții inteligente pentru dezvoltarea afacerilor în România. Nu este greu, nu este imposibil. Trebuie doar să concentrăm pe acțiuni cu adevărat importante.